Vernieuwingen in de verzekeringsbranche net zo zeldzaam als een ijsbeer in de tropen

Gepubliceerd op: . .

Op de een of andere manier gaan ze snel dood of krijgen ze anderszins geen poot aan de grond, aldus Theo van Vugt in AM26 van 14 oktober 2016.

Nieuwe dingen

Onlangs had ik een ronde tafel met een aantal mensen uit de verzekeringswereld. Was al mijn vierde of vijfde in de afgelopen twee jaar. Over innovaties raak je immers niet uitgepraat. Maar inmiddels is het ook glashelder dat vernieuwingen in de verzekeringsbranche net zo zeldzaam zijn als een ijsbeer in de tropen. Op de een of andere manier gaan ze snel dood of krijgen ze anderszins geen poot aan de grond.

De verklaring? Het gaat kennelijk nog te goed. Er wordt met de oude manier van zaken doen nog genoeg geld verdiend. Wat je wel ziet, zijn kleine verbeteringen. Schademelden via de app en dat soort roeptoeter-innovaties.

Weinig partijen hebben klantbelang écht in het vizier

Innovatie komt voort uit irritatie, zei een van de deelnemers aan mijn ronde tafel. Als zaken niet meer werken, beginnen mensen -meestal van buiten de branche- eraan te sleutelen. Is dat goed nieuws? Is er dus nog te weinig irritatie in de verzekeringswereld? Geloof ik niets van. Mensen willen ontzorgd worden en te weinig partijen hebben het klantbelang daarbij écht in het vizier. Zij lijken vooral aan zichzelf te denken. Wat ze ook beweren.

Innovatie is geen bedreiging

Innovatie gaat ontzettend snel. Als je niet uitkijkt, verlies je een deel van de sector, luidt de algemene mening van deskundigen aan de innovatietafel. Dat ruikt weer naar innovatie als een bedreiging. Kunnen we daar niet vanaf?

Het vereist moed om te geloven en te investeren in innovatie

Als ik één ding heb geleerd van de afgelopen sessies, dan is het dat de top beslist of innovatie op de kaart komt en blijft. Het vereist moed om te geloven, te investeren en te vernieuwen en te vertrouwen in innovatie, vooral als de vernieuwingen snijden in eigen vlees. De sector schreeuwt echt om ondernemende types die zaken anders willen doen. Kennelijk zijn er daar te weinig van. Of zal de innovatie van buiten moeten komen. Met grote gevolgen voor de bestaande spelers.

Delen verzekeraars diepe geheimen? Laat zien dat je worstelt met innovatie!

Het verbond van Verzekeraars had onlangs een sessie met marktonderzoeker Gfk over innovatie. Maar daar mochten wij niet bij zijn. Onbegrijpelijk. Zijn het diepe geheimen die de verzekeraars daar delen?

Mwah... geloof ik ook niets van.

Het getuigt in ieder geval niet van de transparantie die de sector zo nodig heeft en echt vooruit zou helpen. Laat zien dat je worstelt met innovatie, maar de noodzaak er wel van inziet. Achter gesloten deuren met elkaar praten over vernieuwingen is old skool. En daar hebben we al te veel van gezien.

Column van hoofdredacteur Theo van Vugt in AM26 van 14 oktober 2016.

Lees ook 'We gaan meer schade voorkomen dan oplossen' (dec. 2020), aldus Harry van der Zwan van Nationale Nederlanden. 

Naar de homepage

Onderstreepte quote: Vooruitzien en regeren vaak in de omgekeerde volgorde toegepast